Zo wordt de baliewerkplek hét visitekaartje van uw onderneming

De centrale ingang vormt samen met de baliewerkplek de entree van uw onderneming. Deze ruimte staat garant voor de eerste indruk die de bezoeker van uw bedrijf krijgt. Daarbij is de medewerker achter de baliewerkplek vaak het eerste aanspreekpunt. Deze plek wordt dan ook meer dan eens gezien als het visitekaartje van uw organisatie.

Deze werkplek moet er niet alleen qua uiterlijk verzorgd uitzien, maar dient ook nog eens veilig, comfortabel en ergonomisch verantwoord te zijn. Daardoor wordt een goede eerste indruk verkregen en voorziet u de baliemedewerker van een gezonde én ergonomisch verantwoorde werkplek. Om een goede baliewerkplek te kunnen creëren die aan de Arbo eisen voldoet, hebben we de belangrijkste speerpunten op een rij gezet.

Bepaal de juiste hoogte van de baliewerkplek

De juiste hoogte van de balie zelf is van groot belang om een goede eerste indruk te kunnen maken. Daarnaast verhoogt het de veiligheid doordat de medewerker een goed overzicht houdt over de ontvangstruimte en entree. De hoogte moet altijd zo ingesteld zijn de medewerker de bezoeker of klant recht aan kan kijken. Daarnaast mogen beeldschermen of andere accessoires op de balie het zicht niet beperken. De juiste hoogte van de balie zorgt voor een klantvriendelijk ontvangst, een overzichtelijke situatie én waarborgt de veiligheid.

Een veilige afstand tussen bezoeker en medewerker?

Ook de afstand van de baliemedewerker tot de bezoeker is van groot belang om een veilige situatie te kunnen creëren waarin beide personen zich prettig voelen. De afstand die daarvoor gehanteerd moet worden is voor elk soort balie verschillend. Voor balies waarbij de klant direct plaatsneemt aan de desk, ligt deze afstand op 95 cm. Voor een baliewerkplek waarbij de bezoeker zittend of staand ontvangen wordt, moet de minimale afstand zelfs 110 cm bedragen.

Deze ruimte kan gecreëerd worden door een aantal toepassingen zoals een plank voor tas-ruimte of een opstaand boord. Naast deze twee opties is er nog een mogelijkheid om een veilige afstand tussen de bezoeker en de medewerker te kunnen garanderen. Door het plaatsen van dubbele beeldschermen kan er eenvoudig een scheiding worden gemaakt op de baliewerkplek.

Een baliewerkplek die past binnen uw onderneming

De vorm van de baliewerkplek moet passen bij de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden. Daarbij kennen we twee verschillende uitvoeringen namelijk:

  • Zit-sta balie waarbij de baliemedewerker veelal zittend werkt
  • Sta-sta balie waarbij bezoeker en medewerker een staande positie hanteren


Een medewerker aan een zit-sta balie ontvangt haar bezoekers veelal vanuit een zittende positie terwijl de klant staat. Deze opstelling komt veel voor bij onder andere banken of ziekenhuizen en wordt ook wel een receptie genoemd. Het verblijf van de bezoeker aan de balie is kort. De medewerker kan de klant bijvoorbeeld zittend doorverwijzen naar een andere afdeling. Bij dit soort baliewerkplekken is het van groot belang dat er op ooghoogte kan worden gewerkt. Omdat de medewerker zit, zorgt dit voor het nodige hoogteverschil. Dit kan opgelost worden door de baliewerkplek op een vlonder of verhoging te plaatsen.

Een sta-sta balie wordt veel gebruikt binnen ondernemingen waarbij de medewerker de verantwoording heeft over het entree van de bezoeker. Het beheren van de garderobe hoort daar in de meeste gevallen ook bij. Zowel de medewerker als de bezoeker hebben een staande positie. Zo wordt flexibel bewegen mogelijk gemaakt.

Aangenaam werken op een verantwoorde baliewerkplek

Door de positionering van de baliewerkplek, kunnen er eenvoudig klachten ontstaan die betrekking hebben op het klimaat of tocht. De plek van de balie bevindt zich in de meeste gevallen dichtbij de entree. Daardoor wordt de baliemedewerker vaak blootgesteld aan koude luchtstromen en tocht. Om dit te kunnen voorkomen is het nemen van maatregelen vaak noodzakelijk. Hierbij kunt u denken aan:

  • Het plaatsen van een luchtsluis voor de entree -Gebruik maken van een draaideur als toegang
  • Plaatsen van verwarmingselementen boven de baliewerkplek
  • Het hanteren van voldoende afstand tussen de entree en de balie


Ook de akoestische waarde van de ruimte is belangrijk om in de gaten te houden. De entree is vaak een open ruimte waar galmen en echo’s vrij spel hebben. Deze vorm van geluidsoverlast heeft een negatief effect op de productiviteit en de concentratie van de baliemedewerker. Om dit te kunnen voorkomen kunnen akoestische panelen geplaatst worden, of kan de vloer worden voorzien van de juiste demping door middel van vloerbedekking.