Zit-sta-werkplek: alle voordelen op een rij

Langdurig zitten is ongezond, in deze blog leest u hoe de Zit-sta-werkplek u kan helpen bij een gezonde werkplek. In de vorige blog las u waarom langdurig zitten, en dus zittend werken, ongezond is. Het is onder andere gerelateerd aan hart- en vaatziektes, spier- en peesaandoeningen, rug-, schouder- en nekklachten (RSI/KANS). Als zittend werken de grote boosdoener is, dient u dan nooit meer zittend te werken, en altijd staand te werken?

Continu zitten of continu staan?

Nee, alleen maar staand werken is ook niet goed. Langdurig staan is evenzeer vermoeiend voor uw lichaam. Na een tijdje aan het bureau te hebben gestaan, gaan de meeste mensen leunen of hun lichaam ‘op slot zetten’. Daarom wordt het afgeraden om de hele dag te staan. Het is beter om het af te wisselen met zitten.

Volgens ergonomen is de hele dag staan nog minder goed dan de hele dag zitten. Ze benadrukken dat het gezond is om hoogstens 20 procent van de effectieve werktijd te staan. Er wordt aangeraden maximaal vier uur per dag staand te werken.* Langer staan kan alleen maar een negatief effect hebben op de gezondheid en de werkprestatie. Het gaat erom dat u niet te lang in dezelfde houding zit of staat. Vandaar dat er afwisseling wordt aangeraden. Deze manier van werken staat tegenwoordig beter bekend als ‘dynamisch werken’.

Dynamisch werken is de sleutel tot gezondheid

Een zit-sta-werkplek maakt dynamisch werken mogelijk. Deze werkplek bestaat uit een zit-sta-bureau, een goed ingestelde bureaustoel en eventueel andere ergonomische hulpmiddelen, zoals zit-sta-krukken, balansborden of stamatten. De zit-sta-bureaus zijn ook geschikt voor flexibele werkplekken, omdat de hoogte van het bureau op iedere gebruiker afgestemd kan worden. Deze is namelijk eenvoudig – handmatig of elektrisch – in hoogte verstelbaar.

Ergo2Work levert complete zit-sta-werkplekken (inclusief tafelblad) en losse bureau onderstellen. Daarbij maken wij een onderscheid tussen onderstellen met een handmatige hoogteverstelling en onderstellen met een elektrische hoogteverstelling. We bieden ook losse tafelbladen aan, zodat u zelf uw complete werkplek kunt samenstellen.

In een volgende blog gaan we in op de verschillen tussen deze producten. Daarin beantwoorden we ook de vraag: op welke hoogte kunt u het beste (staand) werken? Nu sommen wij voor u alle voordelen op van het dynamisch werken, met behulp van de zit-sta-werkplekken.

Alle voordelen op een rijtje

  • Voorkomt RSI-klachten: Zit-sta-werkplekken zijn – in combinatie met een ergonomische computermuis – de beste oplossing tegen verder toenemende RSI-klachten. Een verkeerde houding en langdurig zitten veroorzaakt rug-, schouder- en nekklachten. Maar met een afwisseling van staand en zittend werken zet u uw lichaam niet ‘op slot’ (lees: een statische houding aannemen). Het werkt uiteraard alleen als u de richtlijnen voor de juiste houding voor uw beeldscherm aanhoudt. Dit vertellen wij u in de volgende blog.

  • Vermindert vermoeidheid: Een neveneffect van langdurig zitten in een verkeerde houding is vermoeidheid. Door een langdurige, verkeerde spanning op uw spieren en gewrichten, raakt uw lichaam vermoeid. Omdat een zit-sta-werkplek uw bloedcirculatie verbetert en uw ledematen minder (verkeerd) belast, voelt u zich minder vermoeid. Op deze manier klinkt het slechts lichamelijk. Maar het zijn hier de lichamelijke voordelen die uw geestelijke gesteldheid verbetert.

  • Verbrandt calorieën: Een mooi effect van dynamisch werken is dat u ervan kunt afslanken. Een hele werkdag stil zitten doet niet zoveel met uw lichaam. Staand verbrandt u namelijk veel meer calorieën dan zittend. Zittend verbrandt u 2,6 kcal per minuut. Staand is dat 3,3 kcal. De gemiddelde hartslag is tijdens het zitten 79bpm, terwijl dat staand 89bpm. Dat is 10 slagen lager!

  • Vermindert kans op ziektes: In de vorige blog kon u lezen waarom zittend werken ongezond is. Naast de RSI-klachten, is langdurig zitten gerelateerd aan onder andere diabetes, darmkanker, hart- en vaatziektes, obesitas, spier- en peesaandoeningen. De kans op dit soort ernstige ziektes wordt aanzienlijk verminderd wanneer u voldoende variatie brengt in uw werkstijl.

  • Verbetert werkprestaties: Dit is eigenlijk de conclusie van de bovenstaande punten. Zonder RSI-klachten en vermoeidheid raakt u niet onnodig afgeleid en bent u beter in staat zich te concentreren. In combinatie met een verminderde kans op (ernstige) ziektes, maakt dit u gezonder. Een gezonde geest in een gezond lichaam. Dat maakt dat u optimale prestaties op het werk kunt leveren.

Kortom, zit en sta op uw werk met de zit-sta-werkplek

U heeft kunnen lezen dat noch langdurig zitten, noch langdurig staan, goed voor u is. Variatie is de sleutel tot een gezonde werkstijl. We hebben u erop gewezen dat dynamisch werken geen gezondheidsrisico’s met zich meebrengt, in tegenstelling tot langdurig zittend werken. Staand werken heeft geen negatieve effecten op uw werkprestatie, zolang u maar afwisselt. De zit-sta-werkplek verschaft u naast een verbeterde werkprestatie nog vier voordelen: het voorkomt RSI-klachten, vermindert vermoeidheid, maakt u slanker en vermindert de kans op (ernstige) ziektes.

Als u deze voordelen zelf wilt ervaren, kies dan voor een compleet zit-sta-bureau. Bekijk ons assortiment hier. De levering en montage is gratis.

Bronnen: www.ergonomiesite.be/langdurig-staan