Ulnaropathie (zenuwklachten) bij computerwerk

U herkent het misschien wel. Druk aan het werk, stress over die deadline die u nog moet halen en lange dagen achter de computer. Lange tijd gaat dit goed, tot u weer last krijgt van pijn en tintelingen in de onderarm die doortrekken naar uw hand., vaak richting uw ringvinger en pink, soms met als gevolg een dof/doof gevoel. Ook ’s nachts merkt u misschien dat slapen lastiger gaat, dat u vaak wakker wordt van pijn en tintelingen in uw onderarm en hand. Is dit dan ook een carpaal tunnelsyndroom? Of ligt er een andere oorzaak ten grondslag aan deze klachten?

Ulnaropathie

In onze vorige blog kon u terugvinden wat een carpaal tunnelsyndroom is en wat het voor gevolgen kan hebben in uw dagelijks leven. In deze blog vindt u informatie over andere zenuwproblematiek die vaak voorkomt bij computergerelateerde werkzaamheden die zich in de loop van de tijd vaak in negatieve zin verder ontwikkelt, namelijk ulnaropathie. Ulnaropathie is een verzamelnaam voor (pijn)klachten aan de nervus ulnaris, één van de drie hoofdzenuwen in de onderarm. Deze zenuw gaat ter hoogte van de elleboog door een tunnel, de zogeheten Cubitale tunnel. Deze ligt aan de binnenzijde van de elleboog en wordt in de volksmond ook wel het ‘stroombotje’ of ‘telefoonbotje’ genoemd. Dit is dus geen botje maar een zenuw. In het verdere verloop van de onderarm gaat deze zenuw ter hoogte van de pols door een tweede tunnel, de tunnel van Guyon. Deze ligt naast de carpale tunnel aan de kant van de pink en voorziet dan ook het grootste deel van de ringvinger en de pink van gevoel.

Hieronder vindt u een overzicht van de meest voorkomende klachten:

  • Pijn aan elleboog, onderarm, ringvinger en / of pink;
  • Prikkelend en/of pijnlijk gevoel in de handpalm en vingers (met name de ringvinger en pink);
  • Uitstralende pijn naar de onderarm, elleboog en schouder(s);
  • Vermindering van kracht.


LET OP: ‘s nachts nemen de klachten vaak toe. Hier kunt u zelfs wakker van worden.

Wat is nou de oorzaak van een cubitaal tunnel syndroom en waarom heb nou juist ik dit gekregen?

We weten al dat de beknelling van de zenuw doorgaans wordt veroorzaakt door zwelling van het weefsel. In de meeste gevallen komt dit bij een cubitaal tunnel syndroom door (langdurige) compressie van de zenuw. Vaak door een ‘verkeerde’ houding die langdurig aangehouden is.

Daarnaast is bekend dat hormonen een rol kunnen spelen. Zo komt het, net als bij het carpaal tunnel syndroom, regelmatig voor tijdens een zwangerschap of de overgang, maar kan het ook voorkomen bij een te langzaam werkende schildklier (hypothyreoïdie) of overproductie van het groeihormoon (acromegalie).

Een andere mogelijke oorzaak is het opzwellen door irritatie zoals bij reuma, suikerziekte of bepaalde werkzaamheden. Daarnaast is het ook mogelijk, dat een trauma leidt tot het cubitaal tunnel syndroom. Denk hierbij aan een vernauwing van de tunnel door een breuk of kneuzing.

Wat is nou de oorzaak van klachten rond de tunnel van Guyon en waarom heb nou juist ik dit gekregen?

Bij de tunnel van Guyon zijn over het algemeen dezelfde factoren aan te wijzen als bij het carpaal tunnel syndroom. Ook hierbij spelen hormonen, compressie en trauma een grote rol in het ontstaan van klachten. In het geval van computer werkzaamheden spelen vaak compressie en langdurige positionering een negatieve rol op het ontstaan van deze klachten.

Hoe komt u ervan af?

Conservatief

Om conservatief (dus zonder operatie) van ulnaris klachten af te komen zijn er twee mogelijkheden:

Rust nemen. Dit kan bijvoorbeeld door gedurende de nacht een polsbrace (of spalk) te dragen bij klachten rond de tunnel van Guyon. Hiermee wordt de pols in een neutrale positie gehouden, waardoor de zenuw niet afgekneld wordt (denk bijvoorbeeld aan het slapen op de hand of met een gebogen pols). Bij het cubitaal tunnel syndroom kan er een spalk aangemeten worden die uw elleboog gedurende de nacht in ongeveer 150 graden strekking zet (de ontspannen stand van de arm).

In overleg met een arts een injectie met corticosteroïden laten zetten. Dit kan effect hebben bij een vroeg stadium van klachten aan de tunnel van Guyon. De corticosteroïden hebben een ontstekingsremmende werking, wat ervoor kan zorgen dat de druk in de tunnel van Guyon afneemt. De zenuw krijgt zo weer de ruimte om “te ademen”. De injectie kan zorgen voor een snelle vermindering van klachten.

Operatief

Er is de mogelijkheid om operatief iets aan de klachten te laten doen. Dit wordt vaak gedaan als de klachten niet overgaan met rust, een injectie of deze al langer dan drie maanden aanwezig zijn. De operatie vindt plaats onder een plaatselijke verdoving, waarna de arts een kleine snede maakt in de handpalm. De tunnel van Guyon wordt open gesneden, waardoor de tunnel groter wordt en de zenuw weer ruimte heeft. Bij de cubitale tunnel maken ze een kleine snede over de elleboog en snijden ze de fascie (een vlies onder de huid) door waardoor de zenuw weer meer ruimte krijgt ter hoogte van de elleboog.

Belangrijk na een operatie

Na ongeveer drie dagen mag de hand onbelast gebruikt worden (dit betekent dat er niet zwaarder getild dient te worden dan een halve kilo) en in principe mag na twee/drie weken alles weer opgepakt worden indien het herstel voorspoedig verloopt. Echter, het hangt van het type werk af dat u doet of dit weer volledig opgepakt kan worden. Bij kantoorwerk kunnen de werkzaamheden bijvoorbeeld eerder weer opgepakt worden, dan bijvoorbeeld een stratenmaker. Dit hangt ook af van de persoonlijke situatie. Bespreek dit dus te allen tijde met de handtherapeut of desbetreffende chirurg.

LET OP: Na de operatie is de kans groot dat er een tijdelijk verlies van de (knijp-) kracht bestaat. Dit herstel duurt ongeveer twee tot drie maanden. Daarnaast kan het drie tot zes maanden duren voor het gevoel in de vingers helemaal terug is. Het gaat hierbij vooral om het aanrakingsgevoel van de vingertoppen.

Tips & tricks

Er zijn geen bewezen strategieën om ulnaropathie te voorkomen. U kunt de kracht die wordt uitgeoefend op de polsen en ellebogen echter wel beperken met behulp van onderstaande tips:

  • Ontspan de greep van de hand, vaak zetten we veel te veel kracht terwijl dit niet nodig is. Knijpen in een fiets- of autostuur geeft niet meer controle;
  • Zoals eerder beschreven is het nemen van pauzes belangrijk, zeker bij het uitvoeren van repeterende bewegingen, maar in de praktijk is dit niet altijd even makkelijk. Hieronder een aantal tips om u op weg te helpen:
    • Zet een alarm om de dertig (iets meer of minder mag natuurlijk ook) minuten en kom in beweging. Bijvoorbeeld een glaasje water halen of een rondje lopen;
    • Het halen van drinken voor je collega’s zal door je collega’s als sympathiek worden ervaren, maar is voor jezelf een mooi moment om pauze te nemen;
    • Heeft u een vraag voor een collega op de afdeling? Loop er langs voor het antwoord in plaats van ze te bellen.
  • Eerder is gesproken over de neutrale polspositie, dit houdt in dat de pols niet teveel gebogen is en niet teveel naar de pink of duim buigt. Het filmpje hieronder kan u daarbij helpen;
  • Maak voldoende ruimte op uw bureau. Leg het toetsenbord dusdanig ver op het bureau dat de onderarmen ontspannen steunen, met de pootjes plat. Gebruik zoveel mogelijk sneltoetsen, maar als u moet muizen, zorg er dan voor dat de muis genoeg ruimte heeft zodat de beweging niet uit de pols komt, maar vanuit de gehele arm;
  • Let ook bij computerwerk op de houding van uw elleboog. Hierboven leest u dat de onderarmen voldoende af steun moet hebben. Echter is het belangrijk dat u let op de hoek van de elleboog, deze mag bij voorkeur niet kleiner zijn dan 90 graden. Liever licht gestrekt;
  • Naast de aanpassing voor de pols en elleboog regio is het ook belangrijk om een complete ontspannen houding aan te nemen. Denk bijvoorbeeld ook aan de schouders en de nek. Als er verkrampt gewerkt wordt vanuit de schouders en nek, dan kan dit ook invloed hebben op de pols en hand;
  • Zorg ervoor dat de handen niet verkrampen, dit gebeurt vaak als de handen te lang in dezelfde positie blijven. Er ontstaat dan vaak stijfheid wat pijn kan veroorzaken. Tip: zorg ervoor dat u uw handen af en toe van de muis en het toetsenbord afhaalt, bijvoorbeeld als je praat. Zo zorgt u ervoor dat u de spanning van uw arm en schouders afhaalt.


Welke muis en/of welk toetsenbord zou u kunnen gebruiken?

Indien u zich kunt vinden in de zenuwklachten rond uw pols, is het belangrijk om te weten dat druk een belangrijke factor is bij het ontstaan van klachten. Het kan daarom verstandig zijn om druk rond uw pols te verminderen door te kiezen voor een verticale muis in plaats van een ‘normale’ muis. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan de Evoluent Optische Verticale Muis van Ergo2Work. Daarnaast kan het in sommige gevallen prettig zijn om ook de druk weg te nemen tijdens het typen op het toetsenbord. Hierbij is het vooral belangrijk dat uw toetsenbord zo plat mogelijk is waardoor de hoek in de pols zo klein mogelijk is. Hierbij komt de zenuw zo min mogelijk op spanning en onder druk te staan. Het Ergo Compact toetsenbord van Ergo2Work is hier een goed voorbeeld van.

Indien u klachten heeft vanuit de elleboog is het vooral belangrijk dat u let op de houding tijdens het werken. Met name de hoek van de elleboog in combinatie met de kracht die gebruikt wordt tijdens het werk. Hiervoor kunt u nogmaals kijken naar de ‘tips & tricks’ eerder in deze blog.

Dus, op een rijtje

  • Bij ulnaropathie kunt u last hebben van tintelingen (vaak ook ’s nachts), een doof gevoel, krachtverlies, een opgezwollen gevoel in de hand en/of uitstralende pijn naar de onderarm, elleboog en schouder;
  • Mogelijke oorzaken zijn: hormonaal, medisch, na trauma, arbeids- of leefstijl gerelateerd;
  • Mogelijke oplossingen zijn: rust (bijvoorbeeld door middel van een spalk of brace), een corticosteroïden injectie of een operatie;
  • Onafhankelijk van de oorzaak en en mogelijke oplossing is het altijd belangrijk om rust te nemen, de hand niet te overbelasten, de pols/elleboog in de juiste positie te gebruiken en langdurig werken in dezelfde positie te vermijden.