Meer bewegen op de werkplek? Zo houdt u dat vol!

Meer bewegen op de werkplek is een gezonde gewoonte. Hier brengt u immers de meeste tijd per week door. Toch zijn deze goede voornemens niet altijd eenvoudig vol te houden. In de meeste gevallen is dit een combinatie van mindset en de producten die beschikbaar zijn om meer te kunnen bewegen op de werkvloer. Door middel van gedragsverandering én dynamische hulpmiddelen kunt ook u werken aan meer beweging tijdens het werk. Uiteindelijk levert dit u meer energie én een gezonder lichaam op.

Werk maken van meer beweging

Voor de meeste mensen is een bezoek aan de sportschool een behoorlijk opgave. Zeker als dit na werktijd moet gebeuren. Juist daarom is bewegen op de werkplek een prima oplossing. Zo bent u in alle opzichten productief bezig op de tijden dat dit vereist is. De volharding daarin is echter niet zo simpel als het lijkt. Vaak vallen we na een kort tijdsbestek weer terug in onze oude gewoonten. Toch bestaat er een effectieve methode waarmee u de dagelijkse beweging een permanente plaats kunt geven aan uw dagelijkse werkroutine.

Een belangrijk aspect daarbij is gedragsverandering. Een oud patroon doorbreken neemt enige tijd in beslag. Dit wordt vooral toegeschreven aan het willen accepteren van de verandering. Ook bewustwording speelt hierin mee. Als u zich bewust wordt van de voordelen die deze verandering met zich meebrengt, is het volhouden van meer bewegen op de werkplek een stuk makkelijker. Dit proces wordt geleid door de onderstaande standpunten:

  • kennis over hoe u bewegen op de werkplek vol kunt houden;
  • meer willen bewegen tijdens het werk;
  • kunnen blijven bewegen onder werktijd;
  • bewegen op de werkvloer kunnen continueren.


Kennis over de voordelen van bewegen op het werk

Om een goed voornemen vol te kunnen houden is het verkrijgen van kennis van cruciaal belang. Daardoor begrijpt u de voordelen die het u brengt beter. Dit zorgt tevens voor de juiste motivatie. Een werkplek kan immers wel uitgerust zijn met diverse dynamische apparatuur, maar zonder de onderliggende “knowhow” is het gebruik daarvan vaak van korte duur. Het verschaffen van informatie over waarom bewegen op de werkplek gezond is, is dus van groot belang.

Het volharden in nieuwe routines. Hoe gaat dat in zijn werk?

Goede voornemens volhouden doet u door uw mindset te veranderen. Uw manier van denken is op dit moment gebaseerd op een bepaald patroon. Dit geeft ons de mogelijkheid om handelingen routinematig uit te kunnen voeren. Daardoor is volhouden vaak veel moeilijker dan beginnen. Dit werkt ook zo met beweging tijdens het werk.

Ons systeem zal ons namelijk steeds weer dwingen om terug te vallen op het oude en vertrouwde patroon. Als het ware moet ons brein wennen aan het nieuwe patroon dat we aannemen. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat dit proces tot wel twee maanden in beslag kan nemen. Herhalen en volharding is dus geboden als u meer bewegen op de werkplek tot een routinematige handeling wilt maken.

Na deze periode van ongeveer 60 dagen is de verandering van de mindset compleet. U zult ervaren dat het u minder moeite kost om de nieuwe gewoonte vol te houden. Bewegen tijdens het werk wordt als iets vanzelfsprekend ervaren omdat dit geïntegreerd is in ons systeem.