Meer bewegen op de werkplek? Dit is waarom!

Ons lichaam langdurig in eenzelfde positie houden is ongezond. Dat geldt niet alleen voor zitten, maar zeker ook voor staan. Op de werkplek valt het dan ook niet altijd mee om hier de juiste balans in te kunnen vinden. Toch is afwisselend bewegen zeer belangrijk voor onze lichamelijke gezondheid. Daarnaast blijven we ook mentaal meer geconcentreerd en productiever.

Door lang stil te zitten of te staan op één plek, wordt het suikergehalte in ons bloed minder goed opgenomen door ons lichaam. Dit kan zelfs zulke ernstige vormen aannemen dat ziektes zoals diabetes 2 op de loer liggen. Ook langdurig staan heeft een negatief effect op ons bloedvatenstelsel.

Doordat de druk op de aderen bij langdurig staan aanzienlijk verhoogt, bestaat er een vergrote kans op diverse vaatziekten. Reden te meer dus om serieus na te denken over meer beweging op de werkplek. Maar welke gezondheidsvoordelen biedt afwisselend bewegen meer? We hebben de 3 belangrijkste redenen op een rij gezet.

Afwisselend bewegen verbrandt meer calorieën

Een goede balans tussen zitten, staan en bewegen op de werkplek zorgt voor een toename van de vetverbranding. Door het maken van fietsbewegingen onder het bureau, verbrand het lichaam meer energie en dus calorieën. Zo werkt u niet alleen aan uw algehele conditie, maar kan overgewicht ook effectief worden tegengegaan.

Verbeterd de spieropbouw in het lichaam

Voldoende bewegen draagt bij aan een goede spierbalans. Ook op de werkplek kan dit worden toegepast. Door zitten en staan regelmatig af te wisselen, blijven de spieren geactiveerd. Daarnaast zorgt meer beweging voor een verbeterde bloedstroom in het lichaam wat op zijn beurt weer bijdraagt aan de voorkoming van diverse lichamelijke klachten.

Actieve hersenfunctie en een afname van spanning

Doordat we meer bewegen op de werkplek, wordt het bloed sneller en functioneler door onze aderen getransporteerd. Niet alleen naar onze vitale organen en spieren, maar zeker ook naar onze hersenen. Zodra deze van voldoende zuurstof worden voorzien, zijn we alerter, productiever en meer geconcentreerd.

Dit heeft ook een directe uitwerking op ons gemoed. Samen met het zuurstof in ons bloed, worden er ook specifieke hormonen naar onze hersenen gestuurd die ons humeur verbeteren. Daarnaast draagt meer bewegen op de werkplek direct bij aan het verminderen van spanningen en stress.

Afwisselend bewegen met een zit-stahulp

Meer en afwisselend bewegen vanachter het bureau kan op een eenvoudige manier bewerkstelligd worden. Hierbij kunt u denken aan een zit-stahulp. Deze ergonomisch ontworpen stoel geeft u de keuze tussen staan en zitten. Doordat de onderzijde van deze stoel een lichte buiging naar voren heeft, wordt vanuit elke houding een ideale afstand tot het bureau verkregen. Met een zit-stahulp kan afwisselend voor een andere lichaamshouding gekozen worden. Het lichaam is meer in beweging waardoor we zowel fysiek als mentaal gezonder blijven.