Lichamelijke klachten bij laptopgebruik. Feit of fabel?

Veelvuldig gebruik van uw laptop kunnen wel degelijk lichamelijke klachten met zich meebrengen. Het is dan ook niet voor niets dat een laptop in feite niet langer dan twee uur achtereen gebruikt mag worden. Mits de laptop in combinatie met een ergonomische houder gebruikt wordt. Toch is de laptop niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Het geeft ons namelijk de mogelijkheid om ons werk uit te kunnen voeren waar we dat willen. Hoewel het lang werken op een laptop niet altijd gezond is, kunnen lichamelijke klachten door toepassing van de juiste maatregelen wel voorkomen worden.

Veelvoorkomende klachten bij laptopgebruik

Bij een langdurig gebruik van een laptop kunnen vervelende lichamelijke klachten optreden. Deze kunnen na verloop van tijd zelfs een chronische vorm aannemen. Veelgehoorde klachten zijn onder andere rug en nekklachten. Ook pijnlijke schouders zijn een vervelend gevolg bij langdurig laptopgebruik. Dit wordt veroorzaakt door de vormgeving van de laptop. Doordat het beeldscherm en het toetsenbord geïntegreerd zijn met elkaar, is het lastig of zelfs onmogelijk om de juiste positie te kunnen aannemen.

Doordat het beeldscherm van de laptop een lagere positie heeft dan die van een desktop, worden we gedwongen een neerwaartse houding aan te nemen. Daardoor komen de nekspieren op spanning te staan. Rug en schouderklachten zijn hier een logisch vervolg van. Een laptop kent in principe maar één positie. Het beeldscherm en het toetsenbord kunnen niet los van elkaar geplaatst worden. Het hanteren van de juiste afstand van het toetsenbord en de juiste beeldscherm hoogte kan daardoor niet bewerkstelligd worden.

Het nut van een ergonomische laptopstandaard

Als u dagelijks veel gebruik maakt van uw laptop, is een ergonomische laptophouder of standaard ten zeerste aan te bevelen. Dit draagt niet alleen positief bij aan het verkrijgen van de juiste werkhouding, maar verhoogt ook het comfort tijdens regelmatig laptopgebruik. Het is zelfs bewezen dat nekspieren tot wel 32% minder belast worden met het gebruik van een ergonomisch gevormde laptopstandaard. De lichamelijke belasting wordt verminderd doordat er minder buigingen plaatsvinden in het gebied rondom het hoofd en de nek.

Naast het toepassen van een laptopstandaard zijn er nog meer hulpmiddelen die het langdurig gebruik van een laptop aangenamer en meer verantwoord kunnen maken. Hierbij kunt u denken aan het gebruik van een externe muis en toetsenbord. Door het gebruik van deze ergonomische accessoires kan de laptop zelf op de juiste hoogte worden geplaatst.

Het toetsenbord kan dan vervangen worden door een extern exemplaar welke in de juiste positie geplaatst kan worden. Ook het gebruik van een externe muis draagt bij aan de verbetering van de lichaamshouding. Een muis die eenvoudig en comfortabel bereikbaar is verminderd de spanning op de schouders en nek. Daarnaast wordt de pols optimaal ondersteunt zodat het risico op RSI-klachten aanzienlijk wordt verminderd.

Verschillende soorten laptophouders en standaarden

Tegenwoordig zijn er verschillende soorten ergonomisch gevormde laptophouders verkrijgbaar. Toch beschikken ze elk over hun eigen kenmerken zoals bijvoorbeeld:

  • verstelbaar in hoogte;
  • licht van gewicht;
  • eenvoudig inklapbaar;
  • variabel instelbereik;
  • ingebouwde documenthouder.


Zo kiest u altijd de standaard die past bij uw werksituatie en bent u altijd verzekerd van de juiste ondersteuning. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat u uw laptop veelal onderweg gebruikt, of dat deze een vaste plek binnen uw werkruimte heeft. Ook het veelvuldig werken met documenten vereist een speciaal vormgegeven laptopstandaard. Op deze manier bent u verzekerd van de juiste houding terwijl u werkt achter uw laptop. Het comfort wordt daarmee verhoogd terwijl lichamelijke klachten aanzienlijk afnemen.