Fietsen achter uw bureau

Teveel zitten is al een gezondheidsrisico en kan op lange termijn tot allerlei vervelende klachten en ziektebeelden leiden. Dit kan verbeterd worden met een zit/sta tafel of andere manieren om te werken, maar ook inactiviteit an sich is een slechte gewoonte. In het Algemeen Dagblad verscheen begin dit jaar een artikel dat ingaat op de gezondheidsrisico’s van teveel en te lang zitten. Er worden handvatten aangereikt om tijdens werktijd meer te bewegen, die uiteraard ook buiten het werk gebruikt kunnen worden.

Het wordt steeds meer duidelijk dat onze ‘zitcultuur’ funest is voor de gezondheid.

Fietsen tijdens het werken is een uitstekende manier om in beweging te blijven. De productiviteit lijdt er niet onder; sterker nog, deze zal erop vooruit gaan! In de januari-editie van Intermediair Magazine wordt eveneens aandacht besteed aan het onderwerp ‘fietsen onder werktijd’. Hier worden daarnaast een aantal handige algemene tips gegeven om meer te bewegen op kantoor. Ook is er meer informatie te vinden op het Arboportaal.

Fietsen achter uw bureau

Fietsen achter je bureau is misschien niet het eerste waar u aan denkt bij de preventie van RSI of bij het de stimulering van beweging op het werk om te voorkomen dat werknemers lange dagen achter hun bureau blijven zitten. Jarenlang werd RSI getracht te voorkomen door een aangepaste werkplek waarbij een goede zitwerkhouding het doel was. Stressreductie en meer pauzes nemen werden steeds belangrijker. Even naar die collega lopen in plaats van mailen, of een keer extra koffie zetten voor je collega’s. Zo kreeg je een klein beetje meer beweging en zorgde je voor afwisseling.

Dat werkt nog steeds, maar voor het krijgen van echt fittere werknemers bleek elke dag meer bewegen achter je bureau een beter idee. Want ja, we weten allemaal dat we eigenlijk meer moeten bewegen. Voor best veel werknemers is het echter lastig buiten het werk een verandering in leefstijl aan te brengen. Niet iedereen heeft zin of tijd om na het werk nog naar de sportschool te gaan.

Daarom hebben werkgevers in het recente verleden al talrijke maatregelen bedacht. Zo hebben diverse werkgevers een fietsplan geïntroduceerd om werknemers te stimuleren met de fiets naar het werk te komen, of hebben ze zelfs een bedrijfshond in dienst genomen. Zo kunnen werknemers al dan niet om de beurt in de pauzes de hond uitlaten. Denk verder aan een sportabonnement met reductie aanbieden, maar hierbij blijft het probleem dat veel mensen in hun vrije tijd niet toekomen aan sport. Veel effectiever bleken maatregelen direct op de werkvloer.

Vanaf 2012 is staand werken al een nieuwe trend, maar sinds kort is er een nieuwe trend dat steeds meer terrein wint overgewaaid uit Australië, het fietsend werken. Hiermee wordt het bewegen en sporten naar het kantoor gebracht. “Het nieuwe bewegen”, voorkomt dat u te lang blijft zitten.

Voordelen van fietsen achter je bureau

Ondanks dat fietsen achter je bureau alleen maar voordelen oplevert, is bewegen achter je bureau door te fietsen wel in het begin heel even wennen. In het begin kan het lastig trappen zijn in combinatie met concentreren. Maar als u bijvoorbeeld alleen maar telefoontjes wilt plegen, is het best goed te doen en na een tijdje bent u er aan gewend om het computerwerk met het fietsen te combineren.

Het beste is om de deskbike in een lichte versnelling in te stellen. En als u dan de tijd neemt om te wennen heeft fietsen achter je bureau alleen maar voordelen. Een deskbike is comfortabel, heeft een goede zithouding om zowel te kunnen fietsen als werken. Hij kan goed gecombineerd worden met een normale bureaustoel en met een zit/sta-bureau. Zitten, staan en fietsen kunnen zo afgewisseld worden. Experts wijzen ons erop dat juist de afwisseling de beste resultaten oplevert. Van zitten naar staan en dan weer een tijdje fietsen en opnieuw heeft de meest positieve invloed op onze lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Bewegingswetenschappers en neuropsychologen zweren er bij. Met deze nieuwe trend verbrandt u een hoop calorieën, immers je stofwisseling staat in een hogere versnelling. U valt af en in ieder geval neemt de kans op overgewicht af. Maar voor het werk heeft het ook voordelen. Zuurstofrijk bloed stroomt er tijdens het fietsen naar de hersenen, waardoor uw brein actiever wordt en de creativiteit wordt gestimuleerd. Hierbij komen er gelukhormonen vrij. Het schijnt zelfs zo te zijn dat u op den duur 30% sneller gaat lezen.

Voor de werkgever heeft het gebruik van deskbikes nog andere aantoonbare voordelen. Medewerkers die veel bewegen, melden zich namelijk minder vaak ziek en de productiviteit wordt ook nog eens verhoogd. En ze zijn eveneens gebaat bij de betere werksfeer en een hogere tevredenheid van de werknemer die een dynamische werkplek van een kantoor in beweging oplevert.

Deskbikes Er zijn verschillende oplossingen om te bewegen op het werk door middel van een fiets. Een Deskbike bijvoorbeeld is een prima hulpmiddel om te bewegen achter je bureau. Breng het kantoor in beweging!

De Deskbike heeft daarnaast een handige app. Deze kan eenvoudig gratis gedownload worden en slaat al je prestaties handig op. Zo zie je aan het einde van de werkdag precies hoeveel je hebt gefietst.

De weerstand van de Deskbike kan traploos aangepast worden, waarmee deze bureaufiets voor iedereen geschikt is. De fiets produceert bovendien nagenoeg geen geluid en kan dus prima op kantoor gebruikt worden zonder dat collega’s er last van hebben.

Dankzij de ingebouwde wieltjes kan de Deskbike makkelijk naar een andere plek verplaatst worden.