Dit is waarom zittend werken ongezond is

Zitten, in de auto of in de trein naar het werk. Zitten, achter het bureau op uw werk. En ook thuis, zitten we aan tafel of op de bank. Dit zittende bestaan is funest voor onze gezondheid. Omdat u het meest zit op kantoor, laten we zeggen acht uur per dag, moet daar iets aan veranderd worden. Verandert u uw leefstijl op kantoor niet, dan ervaart u daar de fysieke gevolgen van. In deze blog willen we u bewust maken van de ongezonde sedentaire leefstijl. Ergo2Work reikt u een paar ergonomische oplossingen aan.

Langdurig zitten is de boosdoener voor diverse ziektes

Zitten is het nieuwe roken. Deze bedreigende uitspraak zult u niet voor het eerst horen. Onder andere neuroloog Erik Scherder bracht afgelopen jaren dit probleem onder de aandacht. Het was al langer duidelijk dat langdurig zitten rug-, schouder- en nekklachten (RSI/KANS) met zich meebrengt, bij een verkeerde statische houding. Maar recente wetenschappelijke publicaties bewijzen dat langdurig zitten ook is gerelateerd aan verschillende aandoeningen, zoals diabetes, darmkanker, hart- en vaatziektes, obesitas, spier- en peesaandoeningen. Wie weinig beweegt en veel zit, heeft tot 30 procent meer kans op het ontwikkelen van diabetes. Dit blijkt uit een Noorweegse studie uit 2017. Eén van de verklaringen van de relatie tussen zitten en deze aandoeningen, is dat er een slechtere doorbloeding van de hersenen is, tijdens langdurig zitten. Een neveneffect is dat u moe wordt, en dat verlaagt uw productiviteit.

Het verlaagt de stofwisseling

Een andere verklaring voor de relatie is dat tijdens het zitten ons lichaam overschakelt op een inactiviteitsmetabolisme. Uit een Australisch onderzoek** met 700 proefpersonen blijkt dat staan of bewegen onze stofwisseling (metabolisme) meer bevordert, dan zitten. Er zijn minder snelle suikers, meer goede vetten en minder vetzuren in het bloed te vinden. Langer dan twee uur achter elkaar zitten verhoogt de suikerspiegel, verlaagt de doorbloeding en vermindert goed cholesterol met 20 procent.

En kan zelfs dodelijk zijn

Om het allemaal nog alarmerender te maken: langdurig zitten veroorzaakt zelfs vroegtijdig sterven. Een Amerikaans onderzoek dat uitgebracht werd in 2010 toonde dat aan. Tussen 1993 en 2006 waren zo’n 69.000 vrouwen en 53.000 mannen gevolgd. Het bleek dat inactieve vrouwen die zo’n 6 uur per dag zaten, 94 procent meer kans hadden op sterfte in de periode van het onderzoek dan vrouwen die actief waren en zo’n 3 procent per dag zaten. Voor mannen was dit verschil overigens een stuk lager, maar nog steeds 48 procent.

Er wordt nog steeds gedacht dat voldoende beweging de negatieve gevolgen van langdurig zitten teniet doen. Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat dit onjuist is.

Dus, nooit meer zittend werken?

Het is mogelijk, maar dat vereist een grote cultuuromslag in de organisatie, en ander werkmeubilair. Er is een aantal strategieën om het langdurig zitten tijdens uw werk te doorbreken

  • Minder lang zitten: U bent als kantoormedewerker gebonden aan zittend werken achter de computer. Of de aard van uw werkzaamheden, zoals precisiewerk, verplichten u tot zitten. Toch kunt u ervoor zorgen na elke taak of opdracht even te gaan staan of te bewegen. Al is het maar om het langdurig zitten te voorkomen.

  • Beweeg meer: Voor alles waarmee u voorheen passief was, gaat u nu bewegen: gebruik trappen in plaats van de lift, parkeer de auto wat verder, haal vaker koffie voor uw collega’s. Dit houdt uw metabolisme actief.

  • Minder zitten überhaupt: Waarom zittend werken als u ook de mogelijkheden hebt om staand te werken? Zit-sta tafels maken het mogelijk staand te werken. Dit kan zijn: staand typen, staand vergaderen, staand telefoneren. Let wel op: alleen maar staan is ook weer niet gezond. Na langdurig staan kun u stijve benen en een stijve rug krijgen.

Deze oplossingen maken u gezonder

Het eerder genoemde Australisch onderzoek vermeldt dat er een enorm verschil in de stofwisseling is tussen een zittende en staande positie. Bovendien stimuleert beweging uw stofwisseling en spieren alleen maar nog meer. Ergo2Work biedt u diverse ergonomische oplossingen voor een gezondere werkplek.

  • Zit/sta werkplek: Afwisselend zittend en staand werken is goed voor onze gezondheid en het helpt rug- en schouderklachten tegen te gaan. Een verstelbare zit-sta tafel maakt deze afwisseling mogelijk. Het bureau kunt u zelf verstellen op de gewenste hoogte.

  • Zit/sta krukken: Om langdurig staan af te wisselen met zitten, zijn er zit/sta krukken. U kunt nog steeds in de hoogte werken, zonder rug-, schouder- en nekklachten te krijgen.

  • Balansborden & stamatten: Met een balansbord moet uw lichaam continu in balans worden gehouden. Dit creëert een actieve en dynamische werkhouding, en voorkomt juist een statische houding. Een stamat is juist bedoeld om vermoeidheid in de benen te reduceren en zorgt voor meer stacomfort.

  • Bureaufiets: De bureaufiets is de kantoorvariant van de hometrainer. Met het gebruik van deze fiets blijft u ook tijdens werk in beweging.

  • Loopband bureau: Een andere manier om in beweging te blijven op kantoor is het loopband bureau.

Bronnen: rug.nl/staff/e.j.a.scherder/research/publications.html , ergonomiesite.be/lang-zitten-is-ongezond , ergonomiesite.be/zitten-en-diabetes